Over watermerk- en fingerprinting technologie

Over watermerk- en fingerprinting technologie

17 August 2017

Hij staat pontificaal op tafel: de 'Technology & Engineering Emmy Award 2015 van de National Academy of Television Arts & Sciences'. Een indrukwekkende onderscheiding, niet alleen in overdrachtelijke zin. De award werd uitgereikt op 8 januari jl. in het Bellagio Hotel in Las Vegas tijdens de 'Consumer Electronics Show'. Aan Alex Terpstra, Chairman 4C, de eer om hem in ontvangst te nemen. "Natuurlijk zijn we hartstikke trots op deze prijs. Het bevestigt het belang van watermerktechnologie in de strijd tegen digitale piraterij van films en televisie content. Door schending van auteursrechten lopen producenten jaarlijks vele honderden miljoenen euro's mis."

Alex: "Eigenlijk zou ik twee visitekaartjes moeten geven want dit bedrijf in Eindhoven heet 4C nadat in 2015 een deel van Civolution met 4C is gefuseerd. Hier monitoren wij 24/7,  2200 televisiekanalen in 76 landen. Dat doen we niet voor de kijkcijfers maar wel om te kijken welke content, wanneer wordt uitgezonden. De data die we verkrijgen met deze fingerprinting technologie vermarkten we op twee manieren. Enerzijds verkopen we ze aan content-eigenaren die willen weten of de distributie van hun tv-programma's verloopt volgens bepaalde licentieovereenkomsten. Het tweede business model is een nieuwe manier van adverteren die wij hebben bedacht. Wij kunnen advertenties namelijk synchroniseren en ontsluiten naar digitale platformen als websites en social media. Wat het voordeel is? Tv-kijkers verschuiven hun aandacht steeds vaker van het grote naar het kleine scherm. Vooral tijdens commercials kijken wij dikwijls op ons mobieltje of i-pad. Door reclame te synchroniseren, zorgen we dat advertenties tegelijkertijd op het tv, mobiel en i-pad verschijnen waardoor adverteerders hun kijkers op een efficiënte manier kunnen blijven bereiken."

Relevante commercials
Naast efficiënter adverteren kunnen ze bij 4C big data inzetten om advertenties relevanter te maken. Alex: "Wij hebben thuis geen kleine kinderen meer, dus ik ben niet geïnteresseerd in reclames voor luiers. Hoe beter je vraag en aanbod op elkaar kunt afstemmen hoe relevanter een advertentie is. Daarvoor gebruiken we onze eigen data maar we hebben ook relaties met grote platformen als Facebook, Pinterest, Twitter, Instagram en LinkedIn. Daar komen veel data vandaan die we vervolgens analyseren. Op basis van deze profielen kunnen wij bijdragen aan een effectieve targeting: het juiste publiek voor een product." 

Opsporen
De andere kerncompetentie van Civolution is de watermerktechnologie die ingezet wordt bij het bestrijden van digitale piraterij. Alex: "Hiermee maken we illegale kopieën traceerbaar. De filmindustrie heeft jarenlang geprobeerd om hun content te beveiligen met encryptie-technologieën. Maar dit helpt niet voldoende. Onze aanpak is het tegenovergestelde. Wij versleutelen niets maar 'verstoppen' een watermerk in een film. Op het moment dat er een kopie wordt gemaakt, wordt het watermerk meegekopieerd en daarmee de identiteit van degene waar de kopie voor bedoeld was: ID, datum, tijdstip. Dat watermerk kunnen wij altijd teruglezen. We werken inmiddels voor alle digitale bioskopen in de wereld. Kijkers zien niets van het watermerk maar het is een nuttig opsporingsinstrument. En van de films 'sijpelt' deze technologie langzaam maar zeker door naar de betaal-tv, films en series. Het is uniek wat wij doen, het wordt opgemerkt en gewaardeerd. Kijk maar naar deze Emmy."

4C
Gebouw Bèta
High Tech Campus 9
5656 AE Eindhoven
T: +31(0)40 4100 201
I: www.civolution.com

Gebouw Bèta

Gebouw Bèta