Het Startup Development Report: interessante inzichten in de groei van Nederlandse startups

6 okt. 2021

Startups dragen in belangrijke mate bij aan nieuwe producten, diensten en kennis. Ze zijn daarmee cruciaal voor innovatie. Maar om grote impact te maken op onze economie en maatschappij moeten startups doorgroeien tot scale-up. En dat lukt slechts 16% van alle Nederlandse startups (Techleap, 20201).  

Ondanks het toenemende aanbod van startup-ondersteuning en financiering neemt het aantal startups dat doorgroeit niet toe. Alle reden om dat te onderzoeken en samen te leren hoe we beter kunnen presteren. Het Startup Development Report 2021 geeft een constructieve aanzet.

660 startups
In de afgelopen twee jaar hebben de BOM (Brabantse Ontwikkelings Maatschappij), BRAVENTURE en Gritd, in samenspraak met de Provincie Noord-Brabant, de groei van 660 Nederlandse startups geanalyseerd. Daarnaast onderzochten zij de impact van begeleiding en financiering op de groei van 187 Brabantse startups.

95 procent van de Nederlandse start-ups groeit inconsistent
Daarmee ontwikkelen ze zich minder snel dan mogelijk is. Dat is één van de vijf inzichten uit het Startup Development Report 2021.

De onderzoekers pleiten voor meer aandacht voor consistente groei op alle aspecten van de bedrijfsvoering: de klantrelatie, de productontwikkeling, het businessmodel en de ontwikkeling van het team.

Een betere afstemming van begeleiding en financiering zijn van grote invloed op de snelheid en efficiëntie waarmee startups groeien tot volwassen bedrijven. De onderzoekers pleiten in het rapport voor een gemeenschappelijke, landelijke aanpak om de snelheid en de efficiency van de groei van startups te bevorderen.

Jaarlijkse editie
Het is de ambitie om jaarlijks een nieuwe editie van het Startup Development Report te publiceren. Zo dragen we allen bij aan een effectief Nederlands startup ecosysteem. Waar de focus ligt op startups helpen scale-up te worden. En waarbij adviserings- en financieringsinstrumenten daarop naadloos aansluiten. 

Geschreven door
Corinne Moerman

marketing & communicatie

Corinne Moerman
Gerelateerd nieuws
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws en events op HTCE en TU/e Campus? Schrijf je in voor de nieuwsbrief.